Centralgaragen

— en av Drammens eldste bilforretninger

 

"Popeda ble suksess"

TEKST: ØYVIND RISVIK (mail@risvikmedia.no)

Vår far, Arne Hassel, kom inn som eier i Centralgaragen i 1956, sier brødrene Hans og Olaf Hassel. – Han hadde tro på dette med bil. Det var fremtidens transportmiddel, mente han, og han fikk rett.

Bilforretningen Centralgaragen er den eldste av sitt slag i Drammen. Den ble etablert i 1916, og holdt de første årene til i den gamle Landmogården i Nedre Torggate 7, der Nedre Buskerud Boligbyggelag har sine lokaler i dag.  Centralgaragen var både bilforretningen og bensinstasjonen, og de solgte i første rekke Ford, V8er, Ford Junior og Lincoln. Da lokalene i Nedre Torggate ble revet, flyttet de til dagens lokale i den nedlagte papirfabrikken Brager på Landfalløya, via Nedre Storgate, Rosenkrantzgata og Øvre Storgate.

Bilmerkene har vært mange og tradisjonsrike, Studebaker, Morris, Chrysler, Plymouth, Fargo, Necar, Hansa, Skoda, NSU og Norton Ariel motorsykler. I dag ligger hovedvekten på Mazda og Hyundai.

På kjøkkenbenken

Popeda Centralgaragen

Centralgaragen er en typisk familiebedrift hvor brødrene Hans og Olaf Hassel står for driften, med junior Hassel, Vemund, som god ”læregutt”.

- Far og hans bror importerte biler fra Tyskland, forteller Olaf Hassel, - de drev i første omgang en liten bilforretning fra kjøkkenbenken, hjemme på gården Hassel i Krekling ved Skollenborg. Omsetningen økte, spesielt da den russiske Pobedaen kom inn i bildet. I første omgang hadde drosjeforeningen i Oslo importen av Popeda i Norge. Men en dag i 1954, to år før han overtok Centralgaragen, tok far på seg hatten, reiste til hovedstaden og overbeviste importøren om han var ”verdens beste Pobedaselger”. Greit, var svaret, men da må du kjøpe fire biler. Og vil du kjøpe fire biler til, skal du få med deg Telemark distrikt i tillegg til Buskerud.

Popedakasser ble hytter

Far kjøpte alle åtte, og angret aldri. En kald desemberdag kom alle bilene til Kongsberg stasjon. Sammen med en kamerat pakket de ut bilene. Russerne kunne pakke biler, de kom i store trekasser. En stor folkemengde sto og glodde. Samtidig som de pakket ut, fikk de solgt alle bilene. Man trengte ikke kjøpetillatelse for østblokkbiler før 1960. Polen, Tsjekkoslovakia og Russland leverte biler mot å få andre viktige varer tilbake. Fraktekassene ble også solgt, de ble til hytter på Blefjell og Smørstein.

Sprek 94-åring

Far kjørte Pobeda til det siste. Han var tro mot bilen som ga ham suksess, og kjørte alltid med prøveskilter. Han eide ikke en bil, det holdt med at han prøvekjørte bilene han skulle selge.

Brødrene Hassel har forventninger til fremtiden, tross stor konkurranse i Drammen. – Før krigen hadde Centralgaragen femti prosent markedsandel, sier de, - men tilbudene i dag er mange. Bilforretningene har spredd seg ut over Drammen. Denne kampen har vi tatt opp, vi skal leve godt i mange år fremover. Centralgaragen er en viril og sprek 94-åring.